Metodická východiska vzdělávací činnosti
Edukační činnost lektorských oddělení Národní galerie v Praze poskytuje veřejnosti bohatou nabídku vzdělávacích příležitostí v expozicích a na krátkodobých výstavách. Lektorská oddělení pracují v jednotlivých Sbírkách a jsou řízena jejich řediteli viz http://www.ngprague.cz/cz/79/sekce/organizacni-struktura/.
Edukační činnost je zakotvena ve statutu Národní galerie v Praze jako výzkumné organizace, jejímž hlavním účelem je provádět základní i aplikovaný výzkum a experimentální vývoj a šířit jejich výsledky prostřednictvím vědeckých publikací, výstav, výukových programů, metodik.
Některé metodické postupy jsou přenosné i na jiné místo, přestože každé muzeum výtvarného umění spravuje výjimečný a specifický sbírkový materiál. Vybudovanou a zavedenou strukturu lektorské činnosti NG za více než čtyřicet let převzala řada muzeí a galerií za svá metodická východiska a obohatila je.
Zkušenosti lektorských oddělení NG (první pracoviště založeno r.1964 ve Šternberském paláci, později v dalších domech NG v souvislosti s budováním nových expozic) se uplatnily při tvorbě edukačních programů, které jsou cíleny k:
1. |
tvorbě volno-časových a poznávacích programů pro individuálně přicházející návštěvníky |
2. |
koncepci vzdělávacích programů pro školy a zájmové skupiny |
Cílem a posláním vzdělávací činnosti
Je zpřístupnit a interpretovat výtvarné umění ve stálých expozicích a krátkodobých výstavách s využitím recentních poznatků oborů dějin umění, estetiky, muzejní pedagogiky a aplikované muzeologie, informatiky a dalších vědních oborů.
Spektrum edukační činnosti
Komentované prohlídky, scénické prohlídky, cyklické či jednorázové kurzy pro veřejnost, přednášky a prosemináře pro pedagogy, jednodenní či vícedenní dílny pro širokou veřejnost (děti, studenti a dospělí, senioři, rodina), pořady pro návštěvníky se speciálními potřebami, interkulturní projekty a zážitkové pořady jako např. akce typu Muzejní noc, Printemps des museés, pořady k oslavám (Výročí založení Národní galerie v Praze, Den muzeí a galerií, Den kulturního dědictví), receptivní arteterapie, pořady na zakázku pro občanská sdružení a společnosti (Člověk v tísni), komunitní programy, přesahové projekty.
Další výstupy
Vytváření doprovodných , orientačních, pracovních či metodických listů a samonavigačních tištěných průvodců, e-learning, výtvarné etudy pro aktivní návštěvníky, interaktivní hrátky a tvorba jiných animačních postupů.
Tvorba edukačních, doprovodných výstav, prezentací/ instalací, ateliérů, aktivních koutků, studoven, laboratoří, které doprovázejí významnou krátkodobou výstavu či expozici
Hmatové expozice a výstavy
Výstavy výtvarného projevu návštěvníků
Publikační činnost
Koordinace programů a partneři
Mezinárodní, regionální či metropolitní edukační projekty, granty a další programová spolupráce mezi muzei výtvarného umění a kulturními institucemi/ univerzity, fakultní školy při Pedagogické fakultě UK/, botanické a zoologické zahrady.
Zajímavosti
5.1.2015
PODPORUJEME MOBILITU SBÍREK: CESTA VPŘED PRO EVROPSKÁ MUZEA
Doporučujeme Vám v sekci Mobilita sbírek k prostudování aktuální evropský manuál v českém překladu
více o novince
30.4.2012
Metodika bezpečnosti muzejních sbírek
V sekci Dokumenty se můžete seznámit s obsahem metodiky k bezpečnosti muzejních sbírek, která je jedním z ...
více o novince