Materiálový průzkum reliéfu z kláštera Corona Mariae v Třebařově u Krasíkova

8.12.2014

Materiálový průzkum reliéfu z kláštera Corona Mariae v Třebařově u Krasíkova Publikovaný příspěvek je věnován výsledkům materiálového průzkumu vynikajícího reliéfu Narození Krista ze sbírek Národní galerie v Praze, který pochází ze zaniklého kláštera augustiniánů Corona Sanctae Mariae v Třebařově u Krasíkova. V kontextu pozdně gotického sochařství na Moravě představuje neobyčejně zajímavé dílo vzniklé v první čtvrtině 16. století ve významné olomoucké dílně spjaté nejen s biskupem Janem Thurzem a jeho dvorem, ale i s osobou vzdělaného a italsky orientovaného humanisty Ladislava z Boskovic. Mistr reliéfu činný v té době v Olomouci byl pravděpodobně školen ve velkém dílenském provozu Jacoba Beinharta ve Vratislavi.

Náročné restaurování díla odhalilo dochovanou originální pozdně gotickou polychromii. V rámci restaurátorského a materiálového průzkumu byly studovány veškeré aspekty historických technik polychromie a zlacení s ohledem na možné dílenské souvislosti. Pro studium chemického a mineralogického složení barevných vrstev byly využity techniky optické mikroskopie, rentgenová fluorescenční analýza, prvková analýza SEM/EDS, mikro-Ramanova spektroskopie, infračervená spektroskopie s Fourierovou transformací a metoda plynové chromatografie s hmotnostní spektroskopií. Kombinace užitých průzkumných metod přinesla souborný přehled o technice polychromie reliéfu zahrnující poznání materiálů, specifických pro období druhé poloviny 15. století a první poloviny 16. století, způsobu vrstvení polychromie a poznání dílenských specifických postupů.

Mezi nejvýznamnější přínosy provedeného materiálového průzkumu patří doklad o dílenském použití fluoritu jako uměleckého pigmentu a poznání techniky pokovení s následným užitím lazurních barevných vrstev. Barevnost lazur umožnila odstupňované vnímání pokovených ploch i barevné prohloubení a umocnění řezby reliéfu. V úvahu byly brány rovněž analýzy pojiv v jednotlivých vrstvách.
Získané výsledky, jako identifikace fialového fluoritu a poznání techniky zlacení, přináší obecnější poznatky k problematice dílenské praxe v období pozdní gotiky ve středoevropském regionu. Předložená fakta jsou výsledkem odborné interdisciplinární spolupráce mezi restaurátorem, historikem umění a přírodovědci.

PDF ke stažení

 

Helena Dáňová, Radka Šefců, Anna Třeštíková, Václav Pitthard



 

Autor: Helena Dáňová, Radka Šefců, Anna Třeštíková, Václav Pitthard   |   Sekce: Články   |   Tisk   |   Poslat článek známému




Nastavte si velikost písma:

TTT

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu
Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

2008 Metodické centrum pro muzea výtvarného umění Národní galerie

Metodické centrum Národní galerie v Praze, Palác Kinských, Staroměstské náměstí 12, 110 15 Praha 1
mcgalerie@ngprague.cz
www.mc-galerie.cz

 

Všechna práva vyhrazena © 2017 NETservis s.r.o.